הבנק העולמי: הסיוע הכספי לרשות לא מועיל בגלל ישראל

הכלכלה הפלסטינית לא תצמח השנה ותישאר בכי רע

27/04/2008

הכלכלה הפלסטינית תישאר במצבה הנוכחי הגרוע גם בשנת 2008 ולא תצמח כלל- כך עולה מתחזית שחורה על הכלכלה הפלסטינית שמפרסם היום הבנק העולמי. בסקירה שהפיץ המוסד נכתב כי פעילות המשק בגדה המערבית וברצועת עזה נפגעה כתוצאה מהגבלות קשות שהטילה ישראל על הרשות הפלסטינית, ועל אף הסיוע הבינלאומי המגיע לשטחים.

דו"ח הבנק העולמי קובע כי מילארדי הדולרים שנתרמו לסיוע לרשות הפלסטינית, כמעט ולא מועילים ולא משיגים את יעדם מבחינה כלכלית בגלל ההגבלות שמטילה ישראל על הסחר והתנועה של הפלסטינים בגדה ובעזה, המונעות ניצול ראוי של הכספים.

 עוד קובע הדוח כי ההכנסה לנפש בגדה המערבית וברצועת עזה תישאר בשנת 2008 באותה רמה, אם לא נמוכה יותר, וזאת למרות 7.7 מיליארד דולר שהוענקו לרשות הפלסטינית בחודש דצמבר. כמו כן קובע הדוח כי חל שיפור קל בכלכלה של הגדה המערבית שנמצאת בשליטתו של הנשיא אבו מאזן, אולם אין בזאת מספיק על מנת לייצב את המצב ברצועת עזה. "בעוד הרשות הפלסטינית התקדמה ברפורמות הכלכליות, לא ניתן להמעיט בהשפעתן של המגבלות שמטילה ישראל על האזור, הכוללות מאות מחסומים ברחבי הגדה".

בעוד שקרן המטבע העולמית צפתה צמיחה של 3% לרשות הפלסטינית בשנת 2008, מעריך הבנק העולמי כי בהתחשב בקצב גידול האוכלוסייה, תחת ההגבלות על התנועה הקיימות, ההכנסה לנפש תישאר במצב סטטי ועשויה אף לרדת". עוד טוען הבנק העולמי כי הידוק הלחץ והשמירה מסביב לרצועת עזה על ידי ישראל שחק בצורה משמעותית את יכולות המגזר הפרטי בכלכלה שעוד נשאר בעיר בצורה שהיא כמעט בלתי-הפיכה, וכי מאז עליית חמאס לשלטון הביאה פעילות הצבא הישראלי להשעייה של כ-96% מהפרוייקטים התעשייתים ברצועה.

הבנק העולמי ציין כי צמיחה דו-ספרתית בכלכלה הפלסטינית היא אפשרית, אם ישראל, הממשלה הפלסטינית והתורמים "יעשו את המוטל עליהן", והמצור על רצועת עזה יוסר. בבנק העריכו בתחילה כי גידול כזה הוא אפשרי בעזרת קיצוץ בהוצאות הממשלה והחייאת הסקטור העסקי שנפגע קשות במהלך הלחימה עם ישראל וסגירת המעברים בעזה.

בתחילת החודש מסר הצבא הישראלי כי הוא פתח עשרה מחסומים וחסימות דרכים באזור רמאללה, שכם, טול כרם וקלקיליה. לטענת הצבא הישראלי, פתיחת החסמים נועדה להקל על תנועת הפלסטינים. פתיחת המחסומים מתבצעת במסגרת המחוות לנשיא הפלסטיני, אבו מאזן, להן התחייבה ישראל. מנגד טען מחזיק תיק המשא ומתן ברשות, סאיב עריקאת, כי ההכרזות על הסרת מחסומים הן לא יותר מאשר "יחסי ציבור".

"הקיפאון המתמשך ברמת-החיים של הציבור הפלסטיני, פוגע בסיכוי לשלום עם ישראל", נכתב בדו"ח. הבנק הביע תקווה ששיפור בתנאי החיים של תושבי השטחים, אחרי הרעה בשמונה השנים האחרונות, תגדיל את התמיכה בשיחות השלום בקרב הפלסטינים.