הסחורות זורמות לרצועת עזה דרך המעבר היקר ביותר בעולם

שעות העבודה המצומצמות, צפיפות המכלים, החששות הביטחוניים, וגם השחיתות, גרמו לעליית המחירים

13/03/2007

מעבר קרני - יתכן שהוא המעבר היקר ביותר בכל העולם, הוא סתם דרך באורך של ארבעים קילומטר בין נמל אשדוד הישראלי לבין רצועת עזה. יבואנים אמרו כי נאלצו לשלם לנהגי המשאיות הישראליים ולמתווכים הפלסטיניים כ-7100 דולר ( פי עשרה מהמחיר הרגיל ) בכדי להכניס סחורה מאשדוד לעזה דרך מעבר קרני המסחרי הראשי. אותה משלוח לאשדוד משנגחאי המרוחקת כ-7368 מיל ימי או מלוס-אנג'לס המרוחקת כ-9281 מיל ימי עולה בין 2000-3000 דולר.

החברה היחידה שמיצרת ומחלקת משקה הקוקה-קולה בשטחים הפלסטיניים טוענת כי עלות העברת המשקה דרך מעבר קרני עלתה והפכה להיות העלות הגבוהה ביותר מכל אזור אחר בעולם בו מחלקת החברה הענקית את המשקה שלה. זאהי ח'ורי, אשר לחברתו יש הרשאה של קוקה-קולה, אמר:" להיכנס לגן- עדן יותר קל מלהיכנס לעזה".


בכירים פלסטיניים וישראליים, דפלומטים מערביים וגם יבואנים מדוחים כי שעות העבודה המצומצמות והצפיפות של המכלים בהמתנה למעבר, וגם החששות הביטחוניים והשחיתות הם הגורמים העומדים מאחורי עליית המחירים. המנהלת הביצועית של ארגון "גישה" הישראלית לזכויות אדם, סארי באשי, אמרה כי עומס יתר זה הוביל לעליית המחירים שמשלמים הצרכנים בעזה בשיעור של 25% הדבר המהווה ענישה לתושבי הרצועה שכבר מועמסים בעוני. 

נאסר אל-חלו, שחברתו מיבאת אבקת חלב ומימיות, אמר:" אנו מדברים על יסודות... אם ברצונך להכין בקבוק של חלב לילד שלך אז אתה תצטרך לאבקת חלב ולמימייה ... הצרכן סובל ...!". אולי תושבי רצועת עזה ה-1.5 מליון בן אדם הם הקורבנות הראשיים. לא ניתן להכניס לרצועה את היבוא דרך אוויר, ים, יבשה או אפילו דרך הגבול עם מצרים. חייב שהסחורות יגיעו קודם כל לישראל לשם נוהלי הבדיקה לפני הכנסתם לרצועה- ברוב המקרים- דרך מעבר קרני. 

לדבריה של סארי באשי, " האפשרות קיימת שהמכלים יישארו בהמתנה ליותר משלושה חודשים לפני שיותר להכניס אותם, והחלק הגדול מהאחריות לכך מוטל על ישראל אשר התירה פתיחת המעבר ביום רק לחמש שעות וחצי בתקופה בין יולי עד דצמבר וזה פחות ממספר השעות הצפוי (14 שעות)". אך לדבריהם של בכירים משני הצדדים, הישראלי והפלסטיני, " מספר השעות גבר במידה מסוימת במשך החודשים האחרונים אך מספרם של המשלוחים שהוכנסו לרצועה לאחרונה התנדנד בין עלייה לירידה : 8307 משלוחים בדצמבר, 10526 משלוחים בינואר, 8792 בפברואר ". ובמטרה לשחרר את המשא במעבר, הציע הבנק העולמי על פתיחת מעבר רפיח על הגבול בין רצועת עזה למצריים בפני יבוא ויצוא, ועל פי הצעה זו ינוצלו הנמלים ושדות התעופה וגם תעלת סואץ לשם העברת הסחורות מן הרצועה ואליה.

היבואנים שברצונם להביא סחורות למעבר אמורים לקבל מקום של טעינה באמצעות קשר טלפוני לשם הזמנה מראש אותו מנהל קבלן ממשלתי בישראל, אך התורים יקובעו לנהגי המשאיות בהקדם ולאחר מכן הם נמכרים למי שישלם המחיר הגבוה ביותר. פיסל א-שווא, בעל חברה לבנייה ברצועה, אמר כי לא נשארה שום ברירה בפניהם של היבואנים הפלסטינים. הוא עוד הוסיף בעדותו המכוונת לבית המשפט העליון בישראל:" אם הבן אדם לא ישלם ...אז הוא ייאלץ להמתין חודשים או שלושה חודשים עד שיקבל את הסחורה ".

ההצעה להפחתת מחירים דרך משא ומתן בנושא חוזים מחייבים עם קבוצה נבחרת של חברות מקובלת בהתנגדות על ידי נהגים אשר מפיקים תועלת מהשיטה הקיימת. עבד אל-חקים חסון, אשר חברתו מחזיקה בתשע משאיות, האשים מה שכינה " המפיה של הנהגים הישראליים". דובר של רשות נמלי התעופה בישראל אשר שולטת במעברים גבוליים, אמר כי הנהגים שמוכרים את מקומות ההמתנה שלהם הם כמו סוחרי השוק השחור שמוכרים " כרטיסים של טקס מסיום אשר כרטיסיו נגמרו ". הוא עוד הוסיף: "אנו מגנים את תופעה זו אך לא ניתן לנו לעשות שום דבר על מנת לעצור אותה .... היא מחוץ לתחום סמכותנו". הצבא והמשטרה הישראליים צינו כי הדבר הוא גם כן מחוץ לסמכותם.

החברות רב-לאומיות שלהן יש מפעלים ומחסנים בגדה המערבית דיוחו כי מצבן אינו יותר טוב מזה של היבואנים החלשים. זאהי ח'ורי, אמר כי שילם כ-4700 דולר בכדי להכניס משלוח של משקה קוקה-קולה דרך מעבר קרני ( פי שלושה בהשוואה להכנסת אותו משלוח לגדה המערבית מבריטניה ). הוא עוד הוסיף :" זהו המשלוח היקר ביותר לכל קילומטר בעולם ".

מצדו, אמר נאסר אל-חלו כי הוא משלם בין 1000- 1300 דולר עבור יבוא משלוח של אבקת חלב מהולנד לאשדוד, ו-5000 דולר עבור העברת המשלוח דרך מעבר קרני הדבר שהכריח אותו להעלות את המחיר פי עשרה.
איש העסקים ושר הכלכלה הקודם ברשות הפלסטינית, מאזן סונקרוט, הגדיר את המערכת כולה כבלתי הוגן ואמר, "שוחחנו עם ראש הממשלה הבריטי, טוני בליר.... שוחחנו עם מזכירת המדינה האמריקנית קונדוליסה רייס .... שום דבר לא השתנה ...!".