פגיעה קשה בענף הפרחים בעזה בשל המצור וסגירת מעברי הגבול

16/02/2008

הפרחים שאמורים לקשט את ידיהם של האהובים ביום ה"ולנטיינס" הפכו לארוחת חינם שהוגשה למשק חי ברצועת עזה בשל העיכוב ביצואם לארצות חוץ ובמיוחד לאירופה כתוצאה למצור ההדוק שמטילה ישראל על הרצועה וסגירת מעברי הגבול.

העובדים בענף הפרחים בעזה היו בשנים החולפות שולחים למכירה במדינות אירופה יותר מ-65 מליון פרח ברווח לא פחות מ-13 מליון דולר שהיה נכנס לכיסם, אך כעת החלו כמה מהם לעקור את שתילי הפרחים לאחר שהסתימה עונת השיווק באירופה ללא תועלת בשבילם.

"את הפרחים המיועדים להישווק ביום אהבה באירופה אנו מגישים לכבשים ולפרות משום שלא הצלחנו להוציא אותם מחוץ לרצועה", אמר מחמוד ח'ליל, ראש אגודת בעלי הפרחים ותות-שדה בעזה.

הוא העריך את ההפסד בענף הפרחים ותות-שדה ברצועה ביותר מ-15 מליון דולר וחשף על כוונתם של החקלאים בענף זה להגיש תביעה לבג"ץ נגד השלטונות הישראלים לשם העברת פיצויים לחקלאים, ואמר :"אמנם שכרנו עורך דין ושלמנו לו 36 אלף דולר על מנת להשיג פיצויים לחקלאים שחובותיהם למשתלות הישראליות בערך של מליוני דולרים". מחמוד עוד הוסיף "התירו לנו להכניס לרצועה דרך מעברי הגבול עם ישראל את השתילים ואת כל צורכי היצוא ובמקביל לזה נתנו צ'קים לבעלי המשתלות הישראליות... הגיע זמן לתשלום אך לא ניתן לנו לכסות את הצ'קים בשל סגירת פתח היצוא בפנינו".


מחמוד חשף כי עלות של נטיעת פרחים בשטח של דונם אחד מגיע לכ-10 אלף דולר והוא העלה את השאלה :"למה לא פותחים את מעברי הגבול בפני משאיות הפרחים לצאת מחוץ לרצועה בעוד אנו רואים שהמעברים נפתחים להכנסת וליציאת מוצרים אחרים ? ... למה הם מענישים אותנו כך ?".

מצבו של מחמוד לא שונה בהחלט מזה של החקלאי מאג'ד אבו חדאיד, חקלאי בעל אדמה של 130 דונם בהם שתל פרחי ציפורן אמריקני. הוא לא מסוגל לעמוד בנטל הכספי כחובות עבור חשמל, פועלים, קוטלי חיידקים, וחומרים כימים שהגיע ליותר מ-1.5 מליון דולר. "ההפס היא עצומה שהשכל לא יכול לדמיין... אנו נמצאים באמצע אסון אמיתי ולא יכולים להיטיב את הנזק דרך השוק המקומי ברצועת עזה משום שהמצב הכלכלי לתושבים הוא ירוד ומעטים הם התושבים שיכולים להרשות לעצמם לבזבז כסף על מותרות כמו פרחים" אמר מאג'דד.

מאג'ד עוד הוסיף כי בסופו של דבר, המקום שמחכה לו בימים הקרובים הוא בית הכלא בשל אי-יכולתו להוריד מעל גבו את החובות לאור המצב הנוכחי. הוא שיגר קריאה ליו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) ולראש ממשלת המעבר, סלאם פיאד לסייע לחקלאים על מנת שיוכלו לעמוד מחדש וימשיכו בעבודתם בענף זה.

יוזכר בהקשר זה כי החקלאים ברצועת עזה משווקים את הפרחים להולנד ללא מכסים וזה במסגרת מכסה מוקצאה להם. "חבלת החקלאות בענף פרחים ותות-שדה מתכוון לגרימת פגיעה ב-500 דונם של פרחים ו-2500 דונם של תות-שדה הדבר שיוביל להצטרפותם של כ-15 אלף בני אדם לקבוצת המובטלים וניתוק 30 אלף משפחות מפרנסתן.