פלסטינים שותים מים מזוהמים על ידי הישראלים

26/08/2007

ילדים פלסטינים בכפר דיר אל-חטב מזרחית לעיר שכם שבצפון הגדה המערבית נוהגים למלא את כלי מי שתיה מהצנורות הבאות ממעין של הכפר מתוך אמונה כי המים שהם אוספים הם טהורים ונקיים לשתיה מבלי להיות מודעים להעובדה כי מתנחלי "אלון מורה" הממוקמת סמוך לכפר זהמו אותם.

קרוב ל-2500 פלסטינים הוא מספר תושבי כפר דיר אל-חטב. הם נמנעים כל הזמן מלהגיע לרוב השדות החקלאיים שלהם אלא רק בעונת מסיק הזיתים לאחר תיאום עם הצבא הישראלי ותנועות השלום בתכלית שמירה על בטחונם של מתנחלי "אלון מורה" שנבנתה על אדמותיהם של תושבי הכפר אשר מסתמכים על המים המספק מעין הכפר.

על פי דבריו של ראש המועצה המקומית של הכפר, עבד אל-ר'ני חסין, " מוכר לכולם כי המעין שמספק את הכפר במי השתיה הוא מהעידן הרומני, ונמצא בעומק של 70 מטר בהר. מאז החל הקיץ,  הבחנו כי מי השתיה שמגיעים אלינו הם מלוכלכים ומזוהמים". הוא עוד הוסיף " אין לנו מושג מה קורה באזור המעין הסמוך להתנחלות ולכביש העוקף כי אסור עלינו להגיע לשם. הגשנו תלונה למנהל האזרחי הישראלי והתשובה שקבלנו היתה כי המתנחלים הקימו ברכה באזור והם מזהמים את המעין ".


בשטח של אדמות תושבי הכפר אשר אסור עליהם מלהגיע אליו ותחת עצי הזיתים סמוך לצינור המים שבא מהמעין ישירות הציבו המתנחלים שני מושבי עץ וחפרו בור גדול ברצפה והציבו בו ברכה לשחיה עשויה מפלסטיק בצבע שחור. המתנחלים עוד חתכו את הצינור העבה היוצא מהמעין לכפר והציבו אותו בברכה הפלסטית בעוד חברו את הצד השני של הצינור בפתח הנקוז של מי הברכה המלוכלכים אשר עושים דרכם חזרה לכפר כאילו הם מים טהורים שמקורם המעין עצמו.

מתנחלי מושב "אלון מורה" המאכלס כ-1200 ישראלים משתמשים באזור המעין כשטח של בילוי והם הקימו כמה מדרגות עץ בשביל לרדת למקום. אחת משתי ישראליות שהיו מתבוננות בילדיהן כשהם שוחים בברכה אמרה " הערבים לא רוצים שנשתמש במים או לבנות את הברכה ".

יואל מארשק, אוהד תנועות שלום, בקר בשטח ואמר :" בכלל, אין מים בגדה המערבית. המעין הוא המקור שמספק מים לתושבי כפר דיר אל-חטב ". הוא עוד הוסיף " הקיץ הזה הוא חם והתושבים זקוקים למי שתיה אך הדבר הבלתי הגיוני ובלתי סביר הוא שהתושבים ישתו אותם מים בהם שוחים המתנחלים ".

לדבריו " בקשנו מהצבא להסיר את הברכה ולהחזיר את צינור המים כפי שהיה קודם ולחבר אותו מחדש במעין. הצבא הבטיח לנו שכל זה ייעשה ויגמר תוך שבועיים ".

לדעתו של מתאם המנהל האזרחי הישראלי, שלומו דרור, " הברכה הוקמה בצורה בלתי חוקית על אדמות לא שיכות לשלטונה של התנחלות אלון מורה ". הוא הסביר כי " אנו מתכננים להרוס את הברכה ולהסיר אותה אך אין לפעולה זו מועד מסוים עד שיסתימו ההליכים החוקים ".