בני הנוער הפלסטינים בין הפילוג הפוליטי לאפקטים של הכיבוש

התרבות של בתי קפה והעישון התפשטה בקרב הנוער בשל האבטלה

15/08/2007

בני הנוער הפלסטינים סובלים ממצבים קשים כתוצאה מהתנהגות שלטונות הכיבוש הישראלי כלפיהם ומסיטואצית הפילוג הפנימי הדבר המוכיח על הדרדרות במצבם בצורה כללית ומאים על סתימת כל חזון עתידי מול שאיפותיהם על אף הסיסמאות אותן מניפים הרשות הפלסטינית והארגונים המקומיים ובין לאומים לגבי רוחתם.

הנתוים הסטטיסטים הרשמיים שעלו מהסקר שנערך על ידי הלשכה הפלסטינית המרכזית לסטטיסטיקה מציעים כי שליש בני הנוער הפלסטינים שוקלים לנקוט בהחלטת ההגירה לחוץ תחומי הרשות הפלסטינית בשל הדרדרות במצב הכלכלי, חברתי ומדיני.

במסגרת זה, אמר החוקר לעניני פיתוח והחברה האזרחית, תיסיר מחיסן, כי על אף ההישגים והתוכניות שביצעה הרשות הפלסטינית מאז קיומה ב-1994 לא זכה הנושא של סוגיות בני הנוער והתענינותיהם לתשומת לב מספיקה מפניותין ותוכניותין של הממשלות הפלסטיניות הרציפות. לדבריו, "בני הנוער הפלסטינים מהווים הקבוצה שנפגעה ביותר בשל ההתנהגויות והשגיאות, הטעיה, השחיתות, הפרוטקציות, הלחימה על השלטון, בנוסף לגורמים אחרים כמו עוני, אבטלה, נטייה לאלימות ולפשע או לדפרסיה ושיקול דעת להגירה ".


האבטלה בקרב בוגרי אוניברסיטות
מנהל פורום "שארק", קרי -תשתתף - ברצועת עזה, מהיב שעת', אמר כי המקצוענים והאקדמאים מבין בוגרי המכללות והאוניברסיטות ברצועה סובלים במשך השנים האחרונות מעלייה בשיעורי העוני ואבטלה. לדבריו, עתידם של בני הנוער הפלסטינים מוקף בהרבה פסימיות אם יימשך המצב הנוכחי והוסיף כי כל הנסיונות של התבוללות כוחותיהם של בני הנוער היו כמאמצים מפוזרים ולא קשורים למטרה אסטרטיגית ומאוחדת.

מהיב התלונן מהעדר התוכנית הלאומית שמבטיחה את שילוב כל המאמצים לשם קליטת כוחות בני הנוער, ומצד אחר מנסה להציע סיכויים כלכליים ותוכניות שמטרתן היא מציאת יוזמות מתאימות לשם רכישת מיומנות מחברות ערביות ועולמיות.