סטודנטית פלסטינית עצבה מכשיר להתרעת עורים

02/09/2007

הנכות דחפה סטודנטית פלסטינית תושבת רצועת עזה לעצב מכשיר חדש מיועד להזהיר את העורים המשתמשים בו מפני המכשולים שעומדים לפניהם כשהם עושים דרכם ברחוב או מסתובבים בבית. הסטודנטית "היבה פיאד", בת 18, איבדה את הראיה בעין אחת לאחר שנפלה על הרצפה כשהיתה בגיל שתים. נסיונותיהם של הרופאים הפלסטינים לשם חילוץ עינה והחלמתה נתכלו בכישלון ולא הניבו שום תוצאות חיוביות. היא אמרה כי תחושתה כלפי העורים שסובלים קשיים עצומים במהלך תנועתם עמדה מאחורי התעקשותה להשלים את ההישג.

הרעיון הבסיסי של מכשיר
 "היבה" הסבירה כי הרעיון הבסיסי של המכשיר שהיה במחשבתה התמקד בשיטה שבאמצעותה יהיה אפשר לעצב מערכת הדרכה שאמורה לתאר לעור את החפצים סביבו ולהזהירו מפני המכשולים שעומדים בדרכו. המכשיר מצויד במצפן וטלפון סלולרי מחובר ליחידת תזונה בבית בנוסף למונה מטרים ומקל רגיש בו מחזיק העור במהלך תנועתו בכבישים.


מאז שעלה הרעיון בראשה של "היבה", היא לא הפסיקה את החיפושים בשביל למצוא מישהו שביכולתו לסייע לה במימוש הרעיון. כל הטכנאים והועוסקים בתחום המחשב ואלקטרוניקה שידעה אותם ברעיונה הסכימו בפה אחד על אי-אפשרות מימוש הרעיון בשל חוסר היכולת ברצועת עזה לה מצטרך מכשיר שכזה.

 למרות זאת, היא לא אבדה את התקווה אלא המשיכה בחיפושה אחרי אפשרויות לממש את חלומה עד שנפגשה יום אחד במהלך השתתפותה בסדנה אותה אירגן מועדון לעניני מידע עם אחד המורים שלה בבית ספר. הוא הציע לה לעצב את החלק הראשון של המכשיר בצורה שתפקידו יהיה מוגבל רק בהוצאת צליל אזהרה מפני כל מניעה אמורה לטרפד את תנועתו של העור.

תפקידו של המכשיר
"היבה" אמנם השלימה את עיצוב המכשיר שכינתה "מדריך העור". המכשיר כולל תרמיל קטן של תיירים ובתוכו מכשיר זעיר המוציא גלים על-קולים באמצעות חתיכה אלקטקונית נקראת (Ultra sonic transmitter ). כשהגלים נתקלים בחפץ או שיבוש כלשהוא אז הם ישוקפו בחזרה ויתקבלו על ידי חתיכה אלקטקונית נוספת (Ultra sonic receiver) שמטפלת בגלים המשוקפים ומהפיכה אותם לסיגנל חשמלי חלש שעובר דרך מעגל הגדלה ואחר מכן ללוח בקרה שעובד על חיבור הסיגנל למערכת האזהרה המוציאה את הצליל המיועד להתריע את העור בכדי להתרחק מהמכשול ולהיזהר ממנו.

המכשיר עוד מצויד באוזניה שאפשר להשתמש בה אם ברצונו של העור לא להשמיע לאחרים את צליל האזהרה. המשתמש במכשיר יכול גם כן לקבוע את המרחק שברצונו שהמכשיר יזהיר אותו לגביה. לצין כי המרחק המקסימלי היא שלושה מטרים.