הכיבוש הישראלי בחר בכלנית ורקפת לייצג אותו בחוץ

08/10/2007

בחירתה של ישראל בצמחים ופרחים פלסטינים ליצג אותה בגן הורדים אותו מתכננת סין לקיים לקראת המשחקים האולמפיים נתקלה בסירוב עממי ורשמי מצד הפלסטיני וגררה גם כן ביקורת נוקבת על הסכמתה של סין בנושא זה. תל אביב הגישה למועמדות שלושה צמחים פלסטינים מוכרים על מנת ליצג את מדינת ישראל בגן והם: כלנית, רקפת ועץ הזית, ונקבע ששלושת הצמחים נרשמו על שמה של ישראל בגן.
  
מומחים פלסטינים מעונינים בצמחיית בר מדגישים כי שלושת הצמחים: כלנית, רקפת ועץ הזית, הם כרוכים בההוויה הפלסטינית מאז שנים רבות וקשורים למאבקו הלאומני של העם הפלסטיני, וכי "הכלנית " מחזיקה בגווני הדגל הפלסטיני ומסמלת את הדם של החללים בדיבוריהם של הפלסטינים.

גזילה מובהקת
" הכיבוש הישראלי לא הפסיק לגזול את האדמות הפלסטיניות אלא גם גוזל באופן מובהק את צמחי בר בתכלית שינוי העובדות ההיסטוריות בנוגע לנוכחות הפלסטינים על האדמה זו והעברתן למה שנקרא "ההיסטוריה הישראלית" שמגדירה את ההיסטוריה הפלסטינית כבלתי קימת ", כך אמר עמאד אל-אטרש, מנהל אגודת הטבע הפלסטינית.

הוא הסביר כי "כלנית" המוכרת בקרב הפלסטינים בשמות רבים כגון :"דחנון", "חנון" נרשמה כצמח שיש לו שורשים היסטוריים ותרבותיים בפלסטין, וכי בעידן הרומני היא היתה מכסה את אדמות פלסטין בגוונה האדום והמנוקד בשחור. שמה בערבית של הכלנית " שקא'ק א-נועמן " מיוחס למלך אלחירה, נעמן בן אל-מונד'ר. לדבריו, " לכלנית יש מעמד מיוחד בתרבות הערבית והאסלאמית וגם כן בספרות הערבית והיא צוינה בשירים ובסיפורים העממיים של הפלסטינים בעוד "רקפת" נכנסה בהיסטוריה של המזון של הבנאדם הפלסטיני שנהג לבשל אותה כמו עלי ענבים.  

"עמאד" הביע השתאות כלפי אימוצה של ישראל לעץ הזית בהשתתפותה בגן למרות שהעץ ההוא כרוך בתרבות הערבית, האסלאמית והפלסטינית מזמן, ונזכר בספר הקודש באיסלאם, "הקוראן ", ובכן לא ניתן לו להיות סמל ישראלי. הוא עוד הזכיר כמה נסיונות קודמות על ידי ישראל לגזול כמה ממה שמאפין את צמחיית בר וחיות בר כגון " ציפור השמש הפלסטיני" ועץ האלה.

תנועה רשמית
תת- שר החקלאות ברשות הפלסטינית, ד"ר עזאם טבילה, אמר כי סין לא שלחה רשמית לרשות הפלסטינית הזמנה בנוגע להשתתפות בגן הוורדים ולא לקחה בחשבון כי אדמותיה של פלסטין הן כבושות וכי הצמחים שנבחרו הם שיכים לפלסטין ומתפתחים במיוחד בגדה המערבית. הוא עוד הוסיף כי ישנם תנועות דיפלומטיים במישור הפלסטיני בתכלית חשיפת התפקיד הישראלי בנושא וכי תלונה הוגשה למשרד החוץ הפלסטיני בהקשר זה.

ד"ר טבילה ציפה כי הפלסטינים יצליחו בהכשלת הבחירה הישראלית וציין כי ישראל בחרה פעם בציפור השמש הפלסטיני להיות הסמל שלה אך הנסיון נכשל בעקבות ההתנגדות אותה הפגין הפלסטינים. לדבריו, "המטרה שעומדת מאחורה נסיונותיה של ישראל היא גזילת המורשת והמשאבים הטבעיים בכדי למחוק את המורשת הפלסטינית".