הסכסוך בין פתח וחמאס הצית את מחירי הנשק בגדה המערבית

31/10/2007

הפחד והבהלה מפירוץ הקרבות מחדש בין אנשי פתח וחמאס בגדה המערבית והמצב של אי- ודאות השורר בקרב הפלסטינים לפני ועידת הפסגה, שאמורה להיערך באנאפוליס שבארצות הברית בחודש הבא הביאו להתגברות הביקוש לקניית כלי הנשק מכל סוג אפשרי זה כארבעה חודשים אז השתלטותה של תנועת החמאס האיסלאמית על רצועת עזה.

לפני כשנתים היה ניתן בגדה המערבית לקנות רובה אוטומטית מסוג -M-16 תמורת 5400 דולר או קצת יותר אך כעת נדרשו הקונים בשוק החשאי בעיר חברון שבדרום הגדה לשלם כפלים המחיר הקודם. סוחר נשק בעיר חברון, הנחשב לעיר הגדולה ביותר בגדה מבחינת צפיפות אוכלוסין, אמר כי " היקף מכירת כלי הנשק קפץ ל-70% מאז השתלטות חמאס על רצועת עזה בעוד המחירים האמירו בשל הביקוש המתגבר והמשבר באספקת הסחורה שנוצר כתוצאה להידוק הפיקוח הביטחוני ". בעיר ג'נין שבצפון הגדה הגיע מחיר (התחמושת) הכדור של רובה מסוג קלשניקוב ל-35 ש"ח  בעוד ניתן להשיגו בעזה תמורת 4-6 ש"ח.

סוחרי הנשק ומקורות ביטחונים פלסטינים מגלים כי הפעילם הפלסטינים משני הצדדים היריבים פתח וחמאס בנוסף לחמולות הגדולות בעלות השפעה בחברה הפלסטינית שבדרך כלל נקראות להתערב באשר להתמודדות עם פשעים או ויכוחים על אדמות בגדה הם שקובעים את גורלו של שוק הנשק. התושבים הפשוטים מבחינתם רוצים גם להתחמש לשם אבטחה ומיגון לאחר שהתרחבה המתיחות בין הפלגים בעזה בשבועות האחרונים הדבר שיצר דאגה בקרב התושבים בגדה כלפי ההסתברות של העברת המאבק לתחומיהם. מקור משטרתי פלסטיני אמר :" אנו מתמודדים עם מצב חמור ... אין לתושבים אימון במשטרה ולכן הם פונים לקנות נשק להגן על עצמם".

דובר בשם תנועת חמאס בעזה, פאוזי ברהום, הכחיש את המידע על כוונת חמאס לגיס את כוחותיה בגדה המערבית אך בכירים אחרים בחמאס אומרים כי התנועה תיאלץ לעורר מהומות אם ימשיך יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס את מסעו הביטחוני בגדה.

 כמה פרשנים מדיניים סבורים כי כישלונו של אבו מאזן בהשגת התקדמות בועידת הפסגה כלפי הקמת מדינה פלסטינית עשוי שיוביל להתעצמות החמאס ולהתרחבות המתיחות ברחבי הגדה. לדעתו של הפרשן המדיני, האני אל-מסרי, " אם ועידת הפסגה תיכשל אז תשתדל תנועת חמאס לאכוף את עצמה כתחליף בזירה הפלסטינית בטענה שהנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס הוא מנהיג חלש ורחוק מדי מהדמות שביכולתה להקים לעמה מדינה עצמאית ".