תקופתם של מעוררי המהומות והאנרכיה נגמרת בשכם

14/11/2007

עיר שכם שבצפון הגדה המערבית משיבה לעצמה ביממה האחרונה את הדופק הנורמלי אחרי שנים ארוכות של כאוס ותוהו ובוהו בשל התפשטותן של הכנופיות החמושות והעדרות הביטחון תודות למנגנוני הביטחון הפלסטיניים עם רמת כוננות גבוהה ומושל קפדן.

עיר שכם בעלת אוכלוסיה של 150 אלף בן אדם התאפיינה מזמן ארוך ב "כנאפה" -ממתק מיוחד- ותושביה משתדלים לחיות בשקט ובשלוה. מושל שכם, ג'מאל מחיסן (בן 58) אומר כי " תקופת מעוררי הכאוס נגמרת ". כנופיות של חמושים ומתפרעים שחלק עצום מהם הגדירו את עצמם כלאומניים היו מפיקים את התועלת מהעדרותם של מנגנוני הביטחון בעיר כתוצאה להסלמה של הפעילויות של הצבא הישראלי מאז פרוץ האינתיפאדה בשנת 2000 והיו מחבלים ומשחיתים ברחביה כרצונם ומסתובבים ברחובות עם נשקם בחופשיות. כתוצאה מכך הפכה עיר שכם למוקד לפחד וסינונימית לאנרכיה. 

לדבריו של המושל, "המצב הביטחוני בעיר הוא כעת תחת שליטה והחוק מתממש על כולם ... אף אחד אינו מחוץ למעגל החוק. הנארכיה בגדה המערבית היא כמו נחש וראשו הוא עיר שכם, ואם נחתוך את הראש אז הנחש חוסל ".

שכם מהווה השלב הראשון מתוכניתה של הרשות הפלסטינית להשבת הרגיעה לגדה לפני פסגת השלום במזרח התיכון שאמורה להיערך באנאפוליס שבארצות הברית בסופו של החודש נובמבר. התוכנית הושקה לפני כארבעה חודשים והחלה להניב תוצאות בעיר שכם שבה נפרסו שלוש מאות שוטרים נוספים בתחילת החודש.

החמושים המתפרעים שנהגו לפרוש את האימה ברחבי העיר ובקרב תושביה נעדרו מהרחובות ובמקומם הופיעו אנשי המשטרה. ניתן כעת למכוניות להגיע מחדש לכיכר הראשי במרכז העיר לאחר שהאזור היה מוגבל רק למוכרים נודדים ובעלי דוכנים. נהגי המכוניות שבו מחדש לעצור באדום ברמזורים בסצינה שלפני כמה חודשים לא היתה פמיליארית לאחר שאחד המתפרעים החמושים פתח בצרור יריות לעבר הרמזור והשחיתו.

מושל עיר שכם הסביר כי המשטרה הפלסטינית עיקלה במשך ארבעה חודשים יותר מ-185 רכבים לא חוקיים שנגנבו מתוך הקו הירוק. הוא הדגיש כי " היום, אף אחד לא נועז לנסוע ברכב גנוב ". מצד אחר, המושל האשים את ישראל כי היא משבשת את המסע הביטחוני דרך הפלישה המתמשכת של כוחותיה לרחבי העיר, ואמר :" ישראל לא ממלא את התחיבותה ומצדיקה את זה בהעדרות הביטחון ".

בחודש ינואר שעבר, סאמר אל-קוטוב, בן 48 - בעל חנות ספרים במרכז העיר נחשף למכות על ידי מוכרים נודדים לאחר שדרש מהם להזיז את העגלה שלהם ולהרחיק אותה מפתח חנותו. הוא זוכר היטב איך עמדו אנשי המשטרה אז בחיבוק ידיים כשהוא ספג מכות ולא העזו להתערב. סאמר אמר כי "המשטרה לא נהלה בחובתה כלפינו למשך שבע שנים והשאירה אותנו לבד בהתקלות עם הכנופיות". הוא עוד הוסיף " שכם משיבה לעצמה את המצב הנורמלי, המצב הביטחוני בעיר היה ירוד אך כעת הוא משתפר בהדרגה".

ברחוב אחר ולא רחוק מחנות הספרים, יושב אימן תמאם (בן 40 ) בחנותו שבה הוא מוכר הממתק המעדף ביותר בקרב הפלסטיניים - כנאפה. אימן מקבל בברכה את השבת השקט והרגיעה לעיר אך הוא ציין כי עסקו לא הושפע הרבה במשך שנות התוהה ובוהה. "לא ניתן שהפלסטינים יותרו בקלות על כנאפה", אמר כשהוא מחייך.