ארגוני זכויות אדם מתריעים מפני ההשלכות השליליות למצב הנוכחי על עתידה של השאלה הפלסטינית

19/06/2007

הארגון הפלסטיני לזכויות אדם, אל-חק (הזכות), הממוקם בעיר רמאללה בגדה המערבית, התריע את יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) ואת ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל מפני המצב החמור בשטחים הפלסטינים ומפני השלכותיו השליליות על העתיד של השאלה הפלסטינית.

בשתי מכתבים נפרדים אותם שלח הארגון לאבו מאזן ולמשעל, התיחס הארגון להכרזת אבו מאזן על מצב החירום בגדה וברצועה והפגין דאגה להפרות זכויות האדם הפלסטיני וחירותו ולסכנות הנשקפות לחייו.

מצב חירום
במכתב ששלח הארגון לאבו מאזן, הביע את דאגה למצב אליו הגיעו הפלסטינים בשל מתן העדיפות ללחימה במקום פתיחת כל ערוצי הדיאלוג בין הצדדים היריבים, ובשל השתמשות בכוח במקום לאמצעים חוקיים וחוקתיים הדבר המוביל בסופו של דבר לגרר את הפלסטינים למלחמת אזרחים ולמאבק פנימי.

ארגון אל-חק הביע תקווה שלא לנצל את מצב החירום על ידי גופים מסוימים כתירוץ להגבלת הזכויות והחופשיות של הפלסטינים או לנקיטה באמצעים תקיפים נגדם. הארגון מתח ביקורת על השהית החוק המוסדי של הרשות והפסקת התיפקוד לפיו וציין כי המועצה המחוקקת הפלסטינית מוגדר לפי החוק המוסדי הגוף היחיד שלו יש את הזכות להכניס רפורמות על סעיפי החוק או להקפיאם.

הארגון מציע במכתב כי התחמקות הרשות הפלסטינית מנטילת אחריותה ומחויבותה להעמיד לדין את אנשי הארגונים החמושים בשל החריגות החמורות שהם מבצעים והפרותם להוראות החקיקות הביא לעידוד הקבוצות אלו לפגוע בשלטונה ובפרסטיזיה של הרשות הפלסטינית והסתער על מוסדותיה ואנשיה וגם על האזרחים ורכושם.

זכויות האזרחים
במכתב השני שנשלח לראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, חידש ארגון אל-חק את סורובו לעיקרון שימוש בכוח לשם הפעלת לחץ והשפעה על האחרים, והתריע מפני סכנות מה שהתרחש ברצועת עזה והשלכותיו על השיטה הדימוקרטית בה האמינו הפלסטיניים. הארגון התריע גם כן מפני ההשלכות החמורות על שלומם וחירותם של האזרחים הפלסטינים במקרה של חוסר השליטה על אנשי הכוחות שהשתלטו על מפקדות ומוסדות הרשות ברצועה והעמידו את עצמם כמושל לרצועה ( גדודי אל-קסאם והכוח הביצועי).

בצלם קורא לשפוט מבצעי פשעי מלחמה בעזה ומתריע מפני מעשי נקם בגדה
 מרכז המידע הישראלי לזכויות האדם בשטחים (בצלם) קורא להנהגה הפלסטינית של חמאס ברצועת עזה, לחקור את כל האירועים שהתרחשו במסגרת ההתנגשויות עם פתח, מהם עולה חשד לביצוע פשע מלחמה, ולהעמיד את החשודים לדין פלילי.

בנוסף, מתריע בצלם מפני פגיעה בלתי חוקית באנשים ובמוסדות המזוהים עם חמאס בגדה המערבית, בין אם במסגרת מעשי נקם בידי יחידים או קבוצות המזוהים עם פתח, ובין אם במסגרת מעצרים שרירותיים בידי זרועות הרשות הפלסטינית. ניצנים ראשונים למעשים מסוג זה החלו להופיע בימים האחרונים, ועל זרועות הביטחון של הרשות הפלסטינית מוטלת האחריות לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותם כדי למנוע אותם. לבסוף, מזכיר בצלם בהקשר זה לממשלת ישראל כי, בתור בעלת השליטה האפקטיבית בשטח הגדה, נושאת היא באחריות הכוללת לשמירה על זכויות האדם של כל תושביה, לרבות אחריות בגין המעשים המבוצעים על-ידי גורמים שלטוניים הפועלים בהסכמתה, בהם הרשות הפלסטינית.


בצלם מזכיר כי בשבוע שחלף התגברו ההתנגשויות ומעשי האלימות ההדדיים בין חמאס ופתח ברצועת עזה. לפי הערכות שונות, כ-160 בני אדם, בהם ילדים רבים ואזרחים שלא השתתפו בלחימה, נהרגו במסגרת ההתנגשויות. גל אלימות זה הסתיים בניצחון החמאס, שהשתלט על כל מוקדי כוח ברצועת עזה והקים שם הנהגה נפרדת.
במהלך האירועים ביצעו שני הצדדים הפרות בוטות של המשפט ההמניטארי הבינלאומי המינהגי, המהוות פשעי מלחמה. אלה כללו, בין היתר, הוצאתם להורג ללא משפט של אנשים המזוהים עם אחד הצדדים, בחלקם אזרחים שלא השתתפו בלחימה, שנתפסו על-ידי אנשי הצד היריב. בחלק מהמקרים דווח על התעללות קשה שקדמה להוצאה להורג. תופעה חמורה נוספת שאירעה במהלך ההתנגשויות, היתה שיגור התקפות מכוונות על בתי חולים וכן שימוש באלה האחרונים כמטרות צבאיות.

המשפט ההומניטארי הבינלאומי מכיר בכמה כללי יסוד, החלים על כל מדינה, ארגון או אדם שנוטלים חלק בלחימה, ללא קשר לאופיו של הסכסוך במסגרתו מתרחשת הלחימה (בינלאומי או פנימי). בין הכללים הללו מנויים האיסור המוחלט על הוצאה להורג ללא משפט של אזרחים בלתי מעורבים או של לוחמים שנשבו או הניחו את נשקם, והאיסור המוחלט על ביצוע מעשים אכזריים כלפי אלה המשתייכים לאחת הקבוצות האלה. אותם הכללים מעניקים גם הגנה מיוחדת לבתי חולים ולצוותים רפואיים ואוסרים על הצדדים לשגר התקפות על אלה האחרונים. מעשים מסוג זה מוגדרים במשפט הבינלאומי כפשעי מלחמה ומטילים על כל המעורבים בביצועם אחריות פלילית אישית.