התושבים הפלסטינים התקועים במעבר רפיח איבדו את התקווה לשוב ארצה

14/07/2007

יושנים על הרצפה ולהם לא נשאר כסף בכיס, זה הוא המצב של אלפי התושבים הפלסטינים התקועים במדבר המצרי מאז יותר מחודש ימים לאחר שסגרה הממשלה המצרית את גבולותיה עם רצועת עזה בעקבות השתלטות אנשי חמאס עליה.

הנסיבות הקשות גברו את לחצן המוביל לאיוש כשנאלצה אישה אחת למכור את טבעת הנשואין שלה בכדי לקנות מזון לבני משפחתה בעוד אחרים התלוננו כי הרשויות המקומיות לא הגישו להם שמיכות או אפילו שום דבר מדרישותיהם ההכרחיות.

לנוכח התדרדרות במצבם והעדר ההוכחות על קרבת סיום הסבל הפגינו כארבעים פלסטינים אתמול (שישי) ברפיח בדרישה לספק את התקועים במעבר במוצרים חיוניים כמו מזון, מיים, תרופה, שמיכות ואוהלים. מרבית התושבים הפלסטינים התקועים בצד המצרי של מעבר רפיח נתקלו בקשיים להשיג אוכל, מיים ותרופה. אין להמון בהם מספיק כסף לשלם עבור המגורים ולשם כך הם נאלצים לישון במסגדים ותחת העצים. 


הממשלה המצרית הודיעה בשבוע שעבר כי היא מוציאה מכלל אפשרות כי מעבר רפיח יפתח בקרוב וקראה לכל הפלסטינים שברצונם לחזור לרצועת עזה להשתמש במעבר קרם שלום המצוי תחת השליטה הישראלית.

הבכירים המצרים אינם מסתירים את הדאגה מתמיכת קבוצת "אח'וואן המוסלמים" -האסורה במצרים- בשליטת תנועת חמאס על רצועת עזה.

סמירה אבו ח'מאס, נאלצה לנסוע למצריים כי בנה הקטן היה זקוק לניתוח כירורגי בעינו. "בזבזתי כל גרוש היה לי ומכרתי כל מה שהייתי רוכשת אפילו טבעת הנישואין שלי מכרתי אותה " אמרה. היא הוסיפה כשמיררה בבכי " רק הבגדים שאני לובשת עכשיו נשארו לי ... האם אני צריכה למכור אותם בכדי למצוא מהשהו לאכול ...?!

במקביל, התושבים התקועים הסתמכו על נדיבות- הלב של התושבים המקומיים. עאטף אבו ג'ראד- בדאי מצרי באזור רפיח- אמר " אני משתדל להיות ערבי אמיתי ואגיש עזרה ככל האפשר אך למעשה אני לא יכול להגיש את מזון ותרופה לכל התקועים האלה ". הוא עוד הוסיף " זו היא משימת הממשלה ואני מעלה את השאלה: למה היא לא תפעול כראוי כלפי התושבים התקועים ?".

ד"ר סאבר אברהים, מאיגוד הרופאים המצריים אשר פתח באחרונה במסע סעד לשם הקלה על התקועים, אמר כי 29 פלסטיניים מתו ליד המעבר בחודש שעבר. לדבריו, האיגוד דרש מהבכירים המקומיים ברפיח להגיש לתקועים טיפול רפואי יותר טוב אך " עד כה לא קיבלנו תשובה".