הקמת המדינה הפלסטינית היא תנאי להבטחת היציבות באזור

05/06/2007

העולם כולו מסכים שהקמת המדינה הפלסטינית היא הכרח ותנאי להבטחת היציבות האזורית והעולמית. כך אמר היום יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, (אבו מאזן) בנאום טלוויזיוני שנשא לציון 40 שנה לכיבוש הגדה המערבית ורצועת עזה על ידי ישראל.

אבו-מאזן פנה לבני עמו וקרא להם להמשיך להחזיק מעמד ,להיות סבלנים, לשמור על אחדות ולהפיק את הלקחים מהתבוסה של יוני ולא להיכנע חרף הקשיים והאתגרים.

הוא ציין כי כיבוש הגדה המערבית, רצועת עזה וירושלים על ידי ישראל במלחמת ששת הימים, שנפתחה ב-5 ביוני 1967 היה "יום שחור לעם הפלסטיני" אשר למרות המחיר הנורא של אותה תבוסה והקורבנות העצומות ששילם הצליח לצבור הישגים רבים שסייעו לו להתקדם בצעדים גדולים לקראת השגת זכויותיו הלאומיות: זכות ההגדרה העצמית והקמת המדינה הפלסטינית העצמאית שבירתה ירושלים.


עבאס התייחס גם להכאוס בשטחי הרשות ולמלחמות הפנימיות ואמר כי הפלסטינים היו על סף מלחמת אזרחים, והזהיר כי המלחמה הפנימית בין חמאס לפתח גרועה מהחיים תחת הכיבוש הישראלי. הוא הוסיף כי המלחמה הפנימית ברשות פוגעת במעמדם של הפלסטינים בעולם וכי הוא רוצה להתקדם לקראת הסכם בין הפלגים היריבים במקום לעסוק בהטלת האשמות.  "אין זה הזמן המתאים להפנות אצבע מאשימה כלפי צד זה או אחר.

הצלחנו בסיבוב השני של השיחות להגיע להבנות, דבר שדורש מכולנו לגלות אומץ ולנקות את האווירה כדי להמשיך לצעוד קדימה לקראת פיוס פנימי כללי והשגת אחדות", אמר.

עבאס מתח ביקורת על המשך ירי "הרקטות חסרות התועלת" על ישראל על ידי הפלגים הפלסטינים לאחר נסיגת ישראל מרצועת עזה ואמר כי ישראל מנצלת את הרקטות כתירוץ להמשיך בהרס השיטתי של התשתיות של העם הפלסטיני ולהרוג מאות האזרחים ללא הפוגה. עבאס עוד אמר כי רגיעה כללית והדדית עם ישראל תצטרך לכלול את הגדה המערבית וכי הוא ימשיך במאמציו לשם השגת הפסקת אש כללית עם ישראל.

עבאס הוסיף בנאומו כי ילחץ על ראש הממשלה הישראלי, אהוד אולמרט, בפגישתם הצפויה להתקיים מחרתיים לחדש את השיחות על הסדר הקבע "כדי שלא ניתקע במעגל בלתי פוסק של אלימות", וכי הוא יעלה לדיון בפני אולמרט את כל הסוגיות הבוערות: נושאי הרחבת ההתנחלויות והקמת גדר ההפרדה, ידרוש שחרור אסירים פלסטינים הכלואים בבתי הכלא בישראל והעברת לרשות מאות מיליוני הדולרים של כספי המסים הפלסטינים המוקפאים ומוחזקים בידי ישראל.

בתום דבריו אמר עבאס כי הפלסטינים צועדים לקראת חיסול כיבוש האדמות הערביות והפלסטיניות, הקמת מדינה עצמאית, החזרת ירושלים והשגת פתרון צודק ומקובל לבעיית הפליטים.