סירוב לקבל הפרדה גזעית בבית ג'אלה

07/01/2008

לפני כשבוע ימים הגשמים סוף סוף הגיעו בבית ג'אלה, עיירה קטנה בגדה המערבית, קילומטר אחד מערבית לעיר בית-לחם. הגבעות המקסימות של העיירה מכוסות בעצי זית, כרמים ומישמשים. ב-1967 ישראל החרימה 22 אחוז מאדמותיה של בית הג'אלה. כעת, גדר הפרדה אותה בונה ישראל על אדמות תושבי העיירה תחתוך עוד 45 אחוז מהאדמות בה.

הלכנו לבקר את התחום על מנת להרגיש את ההשפעה של הגדר על התושבים ולהקשיב לסיפורים של החקלאים שלא מכרו את אדמותיהם ובחרו להתנגד להפקעתה על ידי הרשויות הישראליות.

המדריך ליווה אותנו לביתו של יעקוב אבו עמשה, בן 86 . הגן שלו סמוך למחנה הפליטים "עאידה" שהוקמה ב-1950. המדריך שלנו הסביר כי "כביש 60" נבנה על אדמתו של אבו סאלים, במרחק של שלושה קילומטרים מהמקום בו הוא גר. דרך 60 הוא כביש עוקף למתנחלים יהודיים; פלסטינים נאסרים מלהשתמש בו. המדריך שלנו נפגש קודם עם אבו סאלים לפני כמה שנים. כאשר הוא ראה איש זקן ומיואש שמסתובב בתחום שלו בזמן שהדחפורים הישראליים היו בפרדס הזית שלו, הוא עצר והחל לדבר איתו.

אבו סאלים היה מיואש כי הישראלים תיכננו לעקור את העצים שלו ובכללם עץ זית אחד מאוד ישן שעליו הוא אמר, מתעד לעידן של הרומאים. ב-1933 הסבא של אבו סאלים כיוון אל העץ הזה ואמר לו לטפל בו כי עצי זית בכלל מהווים ברכה. הסבא היה מאוד מקושר לעץ המיוחד הזה ואבו סאלים טיפל בו למשך  חייו. " אם הישראלים יעקרו את העץ הישן הזה, אני אמות", אמר.

העץ שורש ביחד עם הרבה אחרים, אבל בעזרת מתנדבים במסגרת "קמפיין של עצי הזית" נוטעו עשרות של עצי זית בתחום ליד כביש 60. עוד כמה עצי זית נוטעו בגן של אבו סאלים ליד ביתו בבית ג'אלה. כאשר שאלנו אבו סאלים אם נוכל לכתוב על הסיפור שלו הוא הסכים בתודות ואמר, " אני רוצה להראות לעולם את הכאב שלי... אני אהיה מלא תודות".  הוא עוד הוסיף " יש לי כאבים דומים לכאבים של בגדאד". בזמן שהוא דיבר ידיו גם כן היו מספרים את סיפוריהן שנמשך  שנים ארוכות... שנים של עבודה קשה, כאב עצום וסירוב מוחלט לקבל את עיקולה של אדמתו.

אבו סאלים ידע כל הסימנים ותווי-פנים של אדמתו, אבל הכביש העוקף והגדר הרסו אותה והפרידו בין חלקיה. יד ביד עם אבו סאלים נסינו לעבור את הכביש העוקף. לא קשה לזהות אבו סאלים כפלסטיני למרות שהיא לובש את הבגדים האופיינים שלו . הרבה מכוניות ומשאיות שנסעו בהן מתנחלים יהודיים השמיעו צפירה, כאילו לומר, " אין לך זכות להיות כאן ". בעל האדמה אין לא זכות להיות באדמה שלו בעוד לישראל יש כל הזכויות לבנות את הכביש העוקף וגדר ההפרדה על אדמתו של אבו סאלים...!

הפרדס של עצי הזית עודו קיים על אדמתו של אבו סאלים בצד השני של הכביש העוקף. כל הדרכים המובילים לאדמותו של אבו סאלים נסגרו בפני הפלסטינים.

עצי הזית שישורשו לטובת בניית גדר ההפרדה כבר מסומנים בצבע לבן. הסוף של רוב האדמה החקלאית הפורה בבית ג'אלה יהיה מאחורי הגדר. בזמן שהנשיא האמריקני ג'ורג' בוש, וראש הממשלה הישראלית איהוד אולמרט ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס מעורבים בשיחות שלום, ישראל ממשיכה את ההרס באדמותיהם של הפלסטיניים וגם את הפגיעה בפרנסה שלהם.