הפלסטיניים מטילים ספק במימוש דרישותיהם להקים מדינה ולעצור את ההתנחלות

ביטחונה של ישראל נמצא בעדיפות עליונה בעיני בוש

10/01/2008

לפני שהגיע הנשיא האמריקני ג'ורג' בוש לעיר רמאללה בגדה המערבית, מטה הנשיאות וראשות הממשלה הפלסטינית, התנפלו הבכירים ברשות הפלסטינית על הכנת נייר שהקיף כמה דרישות אשר עמדו בראשן: הקמת מדינה פלסטינית על פי הבטחתו של בוש לפסטיניים, וישום תוכנית מפת הדרכים בנוסף לשורה של הקלות ומחויבות שאמורה ישראל להביא לידי מימוש.

 על פי תפיסתם של פרשנים פלסטיניים, לדרישות אלו אין שום שווי או משמעות, לא משום שהנשיא האמריקני לא מסוגל להגשים אותן אלא משום שהוא בעיקר אינו רוצה בכך ואפילו הוא לא יחצה את ההסכמה הישראלית על כל צעד.

מפת הדרכים
שר הכלכלה בממשלת המעבר, כמאל חסונה, אמר כי התיקים המדיניים כובשים את השטח הגדול ביותר בביקורו של בוש ובראשם: כינון מדינה פלסטינית, ישום מפת הדרכים. בין התיקים ישנם סוגיות שעולים בקנה אחד עם המצב המדיני כמו העצורים הפלסטיניים בבתי כלא בישראל, המשך ההתנחלות והחריגות החמורות והפלישות של הצבא הישראלי לשטחים הפלסטינים, נקודות הביקורת ומחסומי הצבא, בנוסף לסוגית המעברים, אמר.

השר הפלסטיני חסונה, הביע תקווה שישראל תקים את החלק המוטל עליה בתוכנית מפת הדרכים ורואה כי נשיא ארה"ב מסוגל בפרק הזמן שנשאר לו בבית הלבן להפעיל לחץ על ישראל לשם קיום את מחויבותה.

תיקים ביטחונים
מבחינתו של המרצה לפוליטיקה באוניברסיטת א-נג'אח בעיר שכם שבגדה, עבד סתאר קאסם, "בוש ידון עם הצד הפלסטיני בנכונותה של הרשות הפלסטינית לשיתוף פעולה ביטחונית נוספת עם המתאם הביטחוני של ארה"ב באזור, הגנרל קית דייטון, וגם עם ישראל לשם חיסול ארגוני חמאס והג'האד האסלאמי".

עבד סתאר עוד אמר כי "הצד הפלסטיני ינסה להווכיח רצינותו בשיתוף הפעולה הנדרשת ממנו ויסביר על המבצעים הביטחונים אותם פתחו מנגנוני הביטחון של הרשות בכל רחבי הגדה המערבית נגד פעילי ואניש שני הארגונים .... ובמקביל, בוש לא יגיש דבר מהותי לאינטרס הפלסטיני אלא הוא יזיז את תשומת לבם של הפלסטיניים מהשאלות העקרוניות דרך זרימת כספים לקופת הרשות".

ישראל היא היחידה שמפיקה תועלת
הפרשן לעניני פוליטיקה, האני אל-מסרי, רואה "כי ביקורו של הנשיא האמריקני מהווה הזדמנות יקרה לישראל. הביקור יעזור בחידוש המשא ומתן בין שני הצדדים, הישראלי והפלסטיני, ובחיזוק עמדתה של הרשות הפלסטינית במאבק הפנימי. לגבי המישור בנוגע למציאות פיתרון לסכסוך הישראלי- פלסטיני וחיסול הכיבוש הישראלי והפסקת התקפותיה של ישראל על הפלסטיניים שום דבר מהותי לא יתממש".

לדעתו של אל-מסרי, בוש מסוגל לממש את דרישותיהם של הפלסטיניים אך לא ברצונו לעשות את זה מכיוון שמדיניותו סותרת עם הדרישות האלו תוך אימוץ המדיניות הישראלית. הוא עוד הסביר כי ברצונו של הנשיא האמריקני בימים האחרונים שלו בנשיאות לרשום כי הוא התאמץ למצוא פיתרון לסוגיה הפלסטינית ולסכסוך הישראלי- פלסטיני, וישתדל להפיץ את הרעיון המבוסס על ישום ההסדר בהתאם לאנטרס הישראלי מתוך ניצול המצב של הפילוג בזירה הפלסטינית הפנימית, וגם ינסה להקים ברית של מתונים מישראל וממדינות ערב לשם התמודדות עם אירן.