"אמנסטי": ישראל מפרה זכויות אדם בשטחים הכבושים

23/05/2007

בשנה שעברה חל גידול פי שלושה, בהשוואה ל-2005 במספר ההרוגים הפלסטינים מאש הצבא הישראלי וירידה של 50% במספר הישראלים שנהרגו. למרות שנמשכו הפיגועים נגד אזרחים ישראלים, אך מספר ההרוגים הישראלים בשנת 2006 ירד לרמתו הנמוכה ביותר מאז תחילת האינתיפאדה, לעומת מספר ההרוגים הפלסטינים שעמד על 650 בני אדם, מהם 120 ילדים. כמחצית מההרוגים לא היו חמושים.
 21 אזרחים ישראלים, בהם ילד אחד,, ושישה חיילים נהרגו בשנה החולפת בהתקפות של פלסטינים בישראל ובשטחים הכבושים. כך עולה מנתוני הדו"ח השנתי של ארגון זכויות האדם "אמנסטי" המתפרסם היום (רביעי).
הדו"ח מאשים את ישראל בהפרת זכויות אדם בשטחים ובהענקת חסינות לחיילים ולמתנחלים, ומתח ביקורת על ישראל על כך שהיא מפלה בין ישראלים לפלסטינים וכי מערכת הצדק והמשפט נוהגת במדיניות של איפה ואיפה ומעניקה חסינות מהעמדה לדין על פשעים כאשר מדובר בחיילי צה"ל או מתנחלים.


 לדברי הארגון חיילי צה"ל ומתנחלים זוכים לחסינות על הפרות של זכויות האדם בשטחים, כולל הרג בלתי חוקי של פלסטינים. לפי הדו"ח חקירה והעמדה לדין בגין הרג בלתי חוקי של פלסטינים והפרת זכויות אדם שלהם היא נדירה ונעשית רק כאשר המקרים נחשפים על ידי ארגוני זכויות האדם או התקשורת. ובניגוד לכך, נכתב בדו"ח, שלטונות ישראל נקטו במגוון אמצעים נגד פלסטינים החשודים במעורבות ישירה או עקיפה בהתקפות נגד ישראלים, כולל אמצעים כגון התנקשויות, התקפות פיזיות ועונשים קולקטיבים, הנוגדים את המשפט הבינלאומי".

"אמנסטי" ציין כי  "על פי רוב, על פלסטינים שהורשעו במעורבות בהתקפות נגד ישראלים הוטלו עונשי מאסר עולם על ידי בתי דין צבאיים ישראלים, ואילו במקרים נדירים בהם ישראלים הורשעו בגין הרג או ניצול פלסטינים, הוטלו עליהם עונשים קלים. לעתים קרובות משפטם של פלסטינים בבית הדין הצבאי לא תאם סטנדרטים בינלאומיים של משפט הוגן, כולל טענות על שימוש בעינויים ויחס בלתי הולם אחר כלפי עצורים פלסטינים במהלך החקירות. מאות פלסטינים מוחזקים במעצרים מנהליים ללא הגשת אישום או עריכת משפט".

הדו"ח גם מאשים את ישראל על שלא פירקה מאחזים בלתי חוקיים בשטחים ובהרחבת התנחלויות ובהקמת מאות מחסומים בשטחי הגדה המערבית אשר שוללים את חופש התנועה של הפלסטינים. לפי הדו"ח, ישראל האיצה את בניית גדר ההפרדה, שהיא ועוד 500 נקודות בידוק ומחסומים ברחבי הגדה המערבית ריתקו את הפלסטינים לאזורים מוגבלים ושללו מהם את חופש התנועה. וכתוצאה מזאת, לא ניתן לפלסטיניים לגשת בחופשיות למקומות עבודתם ולימודיהם, למוסדות בריאות ולשירותים אחרים.

 בנוסף לכל אלו מואשמת ישראל בהקמת מערכות כבישים נפרדות לישראלים ופלסטינים וכן בסגירת מעבר רפיח בין מצריים לרצועת עזה ברוב ימות השנה. כתוצאה מפעולות אלה, נכתב בדו"ח, הידרדרו התנאים ההומניטריים ברשות הפלסטינית לרמה חסרת תקדים: "הדבר התבטא בהחרפה קיצונית של העוני, באבטלה גבוהה, בתת-תזונה ובעיות בריאות אחרות של האוכלוסייה הפלסטינית.