החולים ברצועת עזה תקועים בשורת המוות

07/12/2007

"סאלם אל-מסרי", הפעוט שנולד לפני כשבוע ימים עם עיוות מולד בלבו זקוק לניתוח מציל חיים, אך כמו מאות חולים אחרים בנסיבות דומות ברצועת עזה, נאסר על ההורים שלו לצאת מרצועה לצורך העברתו לקבל טיפול רפואי בבתי חולים בישראל או בחו"ל.

בעבר, נהגו החולים הפלסטיניים שסובלים ממחלות חמורות לצאת מרצועת עזה במטרה לקבל טיפול רפואי בבתי חולים בישראל, אך מאז השתלטותה של תנועת החמאס על הרצועה ביוני שעבר הידקה ישראל את המגבלות על מעברי הגבול. גם כן ישראל מנעה את ההגעה לעזה דרך הים או האוויר ופעלה על השארת מעבר הגבול עם מצריים ( מעבר רפיח שמהווה עורק החיים הראשי ) סגור לעתים ארוכות.

ברצועת עזה חיים כיום מאות חולים שזקוקים לטיפול דחוף בבתי-חולים בישראל ובחו"ל אך במסגרת הענישה הקולקטיבית שמטילה ישראל על הפלסטינים, היא מונעת מהם קבלת טיפולים מצילי חיים. במקביל, בגלל המצור המתמשך וסגירת מעברי הגבול גם בפני סיוע הומניטרי הולך ומתדרדר מצבם של בתי-החולים ברצועת עזה, הסובלים ממחסור חמור בתרופות ובציוד רפואי.
משרד הבריאות ברשות הפלסטינית הודיע כי עשרים ותשעה פלסטינים מתו ברצועת עזה במשך ששת החודשים החולפים בגלל המצור והמחסור החמור בתרופות והזהיר כי 900 חולים פלסטינים הלוקים בסרטן ומחלות כליות עלולים למות אם המצור יימשך וישראל לא תאפשר את יציאתם לחו"ל לקבלת טיפול רפואי דחוף.

לא זאת בלבד שעל מרבית החולים הפלסטינים נאסרת הכניסה לישראל, אלא שהמעטים שישראל מאשרת את כניסתם נחקרים בידי השב"כ, אשר מפעיל עליהם לחצים להפוך למשתפי פעולה. אלה מביניהם המסרבים אינם מורשים להיכנס לישראל ומוחזרים לרצועת עזה חרף מצבם הבריאותי הקשה. עיתון 'הארץ' פרסם כי בתי-החולים בישראל לא יקבלו עוד חולים מעזה ללא אישור ביטחוני. לפי העיתון, בתי-החולים הישראליים יחויבו להגיש לרשויות הצבא את שמות החולים הפלסטינים, כדי לקבל הסכמה ביטחונית לפני יציאתם מעזה.

אמו של "סאלם" עמדה ליד המיטה עליה שוכב התינוק שלה בבית החולים א-שפא בעיר עזה בעוד עמד אביו בברוזדור. האב (בן 30), פועל בנייה מובטל כעת בשל המניעה הישראלית להעברת חומרי הבנייה לרצועה, אמר " אני מרגיש באוזלת יד כאשר אני מסתכל על בני כשהוא נאבק על חייו מול עיניי בלי להיות מסוגל לעשות שום דבר ".